Rodzice
Facebook
Udostępnij
LICZNIK ODWIEDZIN
639977
DzisiajDzisiaj102
WczorajWczoraj667
Ten tydzieńTen tydzień3047
Home Aktualności Pierwszy dzień wiosny w klasie drugiej

Pierwszy dzień wiosny w klasie drugiej

Pierwszy dzień wiosny już dawno minął, ale dzieci z klasy 2 wciąż wracają pamięcią do niego. Dzień ten upłynął im pod znakiem zabawy i twórczej pracy. Dwa dni wcześniej w klasie zostało przeprowadzone losowanie kolorów. Był to wstęp do gry w Ćwierćland  na motywach bajki Giny Ruck Paquet. Ponieważ zabawa ułatwia kontakty międzyludzkie, wyzwala aktywność twórczą, stymuluje do podejmowania działań z wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu wybrałam tę zabawę, by  kontynuować podjętą trudną pracę nad zintegrowaniem grupy w nowo powstałej sytuacji wychowawczej.

„Dzieci w dniu narodzin są kolorowe. Tak jest w całym „Ćwierćlandzie”. Lecz dorośli patrzą na nie swoimi zielonymi, czerwonymi, żółtymi bądź niebieskimi oczami, głaszcząc je przy tym swoimi zielonymi, czerwonymi, żółtymi czy też niebieskimi rękami dotąd, aż te stają się jednokolorowe. Najczęściej dzieje się to bardzo szybko. Pewnego razu w kraju zielonym przyszedł na świat chłopiec o Imieniu Groszek. Gdy skończył rok to był jeszcze trochę kolorowy. Było to niepokojące, lecz w końcu Groszek nabrał zielonej barwy tak jak trzeba.(…)- tak się zaczyna „Bajka o Ćwierćlandzie”.

Poznając ją dzieci tworzyły jednokolorowe Krainy: Czerwoną, Zieloną, Żółtą i Niebieską; ich pomysłowość była ogromna. Klasa zmieniła się w tęczę: bibuła, balony, kolorowy papier w rękach dzieci nabrały nieoczekiwanej mocy przemiany sali nie do poznania. Koncepcje twórcze dzieci okazały się dobrym momentem do zaproponowania im, by na stałe utworzyć miejsce  dla ich pomysłowości dekoracyjnej.

Po wysłuchaniu drugiego fragmentu bajki uczniowie mieli za zadanie napisać własny hymn dla swojej krainy i narysować jego herb. Z tej pracy doskonale wywiązały się wszystkie grupy. Grupa Czerwonych z Anią jako liderką „zaadaptowała” na ten cel hymn szkoły. Kolejnym zadaniem grup było przygotowanie odsłonięcia ponika zasłużonej dla ich Krainy postaci i napisanie na te okoliczność przemówienia. Było to trudne zadanie, ale o dziwo każda z grup postanowiła „wybudować” i odsłonić pomnik dla swojej Królowej.

Następnym zadaniem uczniów było wymyślenie nazwy i menu dla narodowej restauracji. I tu się nie zawiodłam na pomysłowości moich uczniów: każda z restauracji w swoim menu miała warzywa, owoce, słodycze w kolorze swojej krainy. W Krainie Czerwonych dominował (jak dobrze pamiętam) m.in: barszcz czerwony, sok wiśniowy i krwisty befsztyk. Żółta Kraina serwowała banany zapiekane w naleśnikach, ziemniaki pieczone i lody cytrynowe. Zieloni wpisali do menu zupę ogórkową i lody pistacjowe, zaś Niebiescy niebieski mus śmietankowy, kotlet z sosem z niezapominajek oraz zupę jagodową.

„Wtedy dzieci wybuchły śmiechem, zaczęły się obejmować bardzo ostrożnie nawzajem: zielone - żółte, żółte - niebieskie, niebieskie - czerwone, czerwone – zielone i wciąż dalej, aż każdy objął każdego. Najpierw niczego nie dostrzegły. Zaczęły się bawić nie pamiętając, co mówił robot w parku, megafon, plakaty i transparenty. Powoli dzieci przestawały być jednokolorowe. Na zielonych pojawiły się czerwone niebieskie i żółte plamki na niebieskich – zielone, czerwone, żółte, na czerwonych i żółtych zaczęło dziać się to samo (…)”- tak kończy się bajka o Ćwierćlandzie.

W czasie tej zabawy uczniowie kształtowali umiejętność porozumiewania się z sobą, uczyli się pracy i współpracy w zespole, kreatywności, twórczego myślenia, umiejętności pokonywania trudności, rozwijali pomysłowość i wyobraźnię.

To był dobry dzień dla uczenia dzieci tolerancji dla odmienności i poszanowania innych bez względu na wygląd, pochodzenie, wyznawane wartości, poglądy i ambicje.

Wychowawczyni klasy 2 - Krystyna Ołdak

 

 
Facebook Slide Likebox