Rodzice
Facebook
Udostępnij
LICZNIK ODWIEDZIN
598687
DzisiajDzisiaj232
WczorajWczoraj318
Ten tydzieńTen tydzień232
Home Aktualności Konferencja Open Space

Konferencja Open Space

 

12 października 2012 roku po raz pierwszy odbyła się w Zespole Szkół im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej Konferencja OPEN SPACE. Proponując to wydarzenie sądziłam, że Święto Edukacji Narodowej jest bardzo dobrą okazją nie tylko do  składania okolicznościowych życzeń i podziękowań. To dobry czas, aby w świątecznym klimacie rozmawiać o naszych szkolnych sprawach, o marzeniach i wyzwaniach, jakie stawia przed szkołą XXI wiek.

Chciałam, aby w konwencji otwartej przestrzeni, możliwości kreowania dyskusji przez wszystkich jej uczestników, w pełnym poszanowaniu wolności spotkali się samorządowcy, radni, rodzice, mieszkańcy, uczniowie, nauczyciele, absolweńci, wszyscy dla których ważna jest edukacja dzieci i młodzieży w gminie Strachówka. Na zaproszenie odpowiedziała pani przewodnicząca rady gminy Barbara Rosa i jej zastępca Krzysztof Gawor. Obecna była także pani sekretarz Edyta Zbieć i Anna Gołoś kierownik biblioteki gminnej, pani sołtys Wiesława Ołdak przedstawiciel Stowarzyszenia Rzeczpospolitej Norwidowskiej, uczniowie gimnazjum, nauczyciele i gość specjalny starosta powiatu wołomińskiego  Konrad Rytel.

Zebrani zgłosili 10 tematów do dyskusji. Poniżej przedstawiamy rezultat czterdziestominutowej dyskusji i głosowania, które odbyło się po zakończeniu pracy w grupach warsztatowych. Materiał ten zostanie poddany dalszej analizie, a wypracowane wnioski wprowadzone w życie szkoły.

 

TEMAT 6: Dodatkowe zajęcia w szkole (24 głosy)

Pomysły: Joga, Aerobic, Taj-Chi, Sztuki walki, taniec, zajęcia plastyczne, fotografia, zajęcia teatralne, warsztaty wokalne, chór, wyjazdy na warsztaty dotyczące ww.

 

Problemy: brak nauczycieli, brak finansów, dojazdy, małe grupy, brak dostępu do obiektu szkolnego po lekcjach

Sposoby na problemy: uczestnicy składają się, współfinansowanie przez rodziców, pomoc w temacie dojazdów, dogodne godziny zajęć, zajęcia dostępne dla wszystkich, wolontariat, grupa sprząta używaną salę, zbiórka poprzez sprzedaż prac, uzyskanie sponsorów

 

TEMAT 4: Cechy dobrego nauczyciela (12 głosów)

 

Pomysły: cierpliwość umiejętność przekazywania wiedzy, kreatywność, sprawiedliwy, wyrozumiały, indywidualne podejście do każdego ucznia,

 

Problemy: wypalenie zawodowe, problemy w domu, nie potrafią się przyznać do błędu, zdarza się, że nauczyciel trafia do pracy w szkole z przypadku (nie może sieprzystosować), współpraca z rodzicami, liczebność klas, baza lokalowa i wyposażenie

 

Sposoby na problemy: częste rozmowy z uczniami i rodzicami, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, pomysł słabszym uczniom i uzdolnionym uczniom

 

TEMAT 10: Współpraca szkoły z samorządem lokalnym, NGO  (11 głosów)

Pomysły: spotkania radni + nauczyciele raz na kwartał, robocze spotkania komisji oświaty z nauczycielami nad konkretnymi sprawami, wspólne świętowanie świąt i uroczystości nie tylko szkolnych, wizyty w szkole także w codzienne dni pracy.

 

Problemy: finansowe, brak płaszczyny spotkań, brak troski o przyszłość absolwentów, brak rozmów i dyskusji, brak jawności działań, przestrzegania wspólnych ustaleń, uprzedzenia

 

Sposoby na problemy: systematyczne spotkania, spójność działań, perspektywy, otwartość, jawność, współdecydowanie, słuchanie się nawzajem – lepsze poznanie wspólna praca nad projektami uchwał dotyczącymi szkoły, nauczycieli, dyrektora, wspótworzenie budżetu dla oświaty.

 

TEMAT 5: Cyfrowa szkoła, szkołą przyszłości (34 głosy)

 

Pomysły: projektory w każdej klasie, multi-booki, laptopy dla każdego ucznia i nauczyciela, odpowiednie oprogramowanie, założenie Wi-FI, multi-book nie tylko z podręcznikiem, ale z dodatkowymi materiałami

 

Problemy: brak funduszy, sprzętu, oprogramowania, brak szkoleń (wyszkolona kadra pedagogiczna), brak wpływu nauczycieli na budżet szkoły, odpowiedzialność za sprzęt (uczniowie), czy uczniowie dojrzeli do cyfrowej szkoły, co z nauką w domu? / zanika pisanie, awaria sprzętu- co dalej? Miejsce na sprzęt

 

Sposoby na problemy: W budżecie państwa umieszczenie oświaty na miejscu priorytetowym (i w samorządach), zatrudnienie osoby pozyskującej środki (organizacje, UE itp.), zawarcie umów o odpowiedzialności z rodzicami, RP decyduje o budżecie oświatowym, prace domowe tracycyjne

 

TEMAT 3: Ciekawe dni w naszej szkole (93 głosy)

 

Pomysły: Dzień; koloru/ ubrania – klasa ubiera siępodobnie, numerka, sportu, warzywa-owocu, wybrany dzień miesiąca, w którym uczniowie mają prawo odwołać kartkówkę lub pytanie, (100% obecności w miesiącu – posiadanie złotej karty) (dzień dyrektorski) ubiór galowy całej klasy/dzień pluszowego misia – każdy przychodzi do szkoły z pluszakiem. 2 razy w roku – 1 i 2 semestr

 

Problemy: problem ze zgodą nauczycieli, nadzór przez wybraną osobę, chęci uczestnictwa przez nauczycieli jak i przez uczniów.

Sposoby na problemy: kompromis, ustępstwa, zasady, (regulamin- na konkretny dzień)

 

TEMAT 1: Co cenię w ZS w Strachówce?/ Co chciałabym zmienić? (18 głosów)

Pomysły: nauczycieli – za wyrozumiałość, pracowników – za wykonaną pracę, Panią Dyrektor – za innowacyjność, kreatywność, którą zaraża młodzież (Debaty Oxfordzkie, konferencja, współpraca z CEO: ocenianie kształtujące, „Praca z Klasą” – A. Fortuna), sklepik, remont szkoły

Problemy: metody nauczania (aby lekcje były bardziej różnorodne, urozmaicone), organizacja dzwonków (żeby były dzwonki), zamknięcia w szatni od środka (teraz często chłopaki wchodzą do dziewczyn), za dużo zajęć lekcyjnych, mniej kartkówek, nauczyciel mógłby czasami zapytać tych, którzy zgłaszają się do odpowiedzi, zajęcia pozalekcyjne (zajęcia taneczne, sportowe, plastyczne), muzyka na przerwach – podobała się, chcielibyśmy, żeby był szacunek dla nauczycieli i uczniów (nie zwracamy się obraźliwie, ani po nazwisku), godziny otwarcie sklepiku wiadome dla wszystkich powiesić na drzwiach; żeby sklepik był czynny od początku przerwy- nie musielibyśmy tyle czekać w kolejce, nie zamieniać lekcji: jeśli jest WDŻ to żeby było WDŻ a nie matematyka, otwarte sale na przerwach – żeby był dostęp do rzeczy i do komputerów, ponieważ w domu nie każdy ma dostęp

Sposoby na problemy: 2 razy w miesiącu lekcja przeprowadzona według pomysłu uczniów – dogadujemy się wcześniej między sobą w klasie czego chcemy, np. żeby na wf zagrać w koszykówkę, a nie jak zwykle w piłkę nożną, nie tylko oceny z kartkówek, ale i oceny zdobywane w inny sposób, np. z zadań dodatkowych, zajęcia dodatkowe np. w soboty/ lub w umowie z przewoźnikiem dopisać klauzulę: raz w tygodniu odwóz uczniów za darmo; można złożyć wniosek do Komisji Alkoholowej

TEMAT 2:  Zmiany w regulaminie uczniowskim  (65 głosów)

Pomysły: dozwolony lekki makijaż (tusz), dzwonki w szkole, dozwolone noszenie krótkich spodenek (w okresie letnim), bluzki na ramiączka, telefony dozwolone tylko na przerwy, w razie problemu na lekcji telefon zabieramy do końca lekcji, otwieranie klasy na przerwach

Problemy: dezorientacja ucznia na koniec lekcji, nadużycie tuszu, wzrost zachorowań, kradzież telefonów, duże dekolty, prowokacja chłopców do dziwnych zachowań, bałagan w klasach

Sposoby na problemy: codzienna kontrola oczu (gospodarz klasy), zasłanianie dekoltu chustkami, ciepłe ubieranie się, dyżurni pilnują klasy

TAMAT 7: Jak wykorzystać portale społecznościowe w nauce? (10 głosów)

Pomysły: pomoc w rozwiązywaniu zadań, prace zespołowe, nauka języków przez komunikację (korespondencję) z obcokrajowcami, oszczędność czasu (pomoc innej osoby)

Problemy: dostępność w tym samym czasie, ściąganie rozwiązań bez zrozumienia, bardziej interesuje rozmowa z kolegą na luźny temat niż nauka, brak znajomości możliwości, pułapki

Sposoby na problemy: ustalić zasady (czas, NETYKIETA, kontrola rodzicielska), tworzenie grup zadaniowych, problemowych, wykorzystywanie wszystkich narzędzi (świadome)

 

TAMAT 8: Nauka bez ocen J ! (19 głosów)

Pomysły: wprowadzenie komentarzy, recenzji, wprowadzenie debat na zakończenie działu, samoocena i ocena koleżenska, promowanie nauki dla nauki a nie dla ocen

Problemy: lenistwo, zmiana nastawienia, oceny są subiektywne, światopogląd uczniów (utopia)

Sposoby na problemy: zmiana nastawienia dzieci, zachęcenie dzieci do poszerzania swojej wiedzy o świecie

 

TAMAT 9: Więcej sportu w szkole (55 głosów)

Pomysły: więcej lekcji WF-u, większe zaangażowanie rodziców, założenie SKS-u, dostępność sali po lekcjach, zmienienie patrona na sportowca!

 

 

 

 
Facebook Slide Likebox