Rodzice
Facebook
Udostępnij
LICZNIK ODWIEDZIN
672116
DzisiajDzisiaj522
WczorajWczoraj480
Ten tydzieńTen tydzień3922
Home Aktualności Dyrektor na podsumowaniu raportu KSKL w sprawie reformy edukacji

Dyrektor na podsumowaniu raportu KSKL w sprawie reformy edukacji

W ubiegłym tygodniu miałam ogromną przyjemność uczestniczyć w podsumowaniu raportu „3 spojrzenia na szkołę. Pedagodzy, samorządowcy i rodzice o zmianach w  polskiej edukacji. Raport  Krajowej Sieci Konsultacyjnej Liderów. KSKL to projekt Szkoły Liderów, który jest innowacyjną formą debaty publicznej skierowaną do lokalnych środowisk.  Polega na zbieraniu przez lokalnych liderów opinii na ważne społecznie tematy. Jako członek sieci konsultowałam propozycje zmian systemu edukacji w swoim środowisku. Jako dyrektor Zespołu Szkół im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej zostałam poproszona o udział w panelu podsumowującym.

Spotkanie odbyło się w  siedzibie stowarzyszenia „marzyciele i rzemieślnicy”. Raport przedstawiła Ola Daszkowska-Kamińska i Kuba Radzewicz ze Szkoły Liderów. Dyskusje moderowała Aleksandra Pezda, dziennikarka  TOK FM. Rozmówcami byli Mirosława Stachowiak -Różecka, posłanka na Sejm RP (PiS), Kacper Szymczak, członek Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczpospolitej Polskiej przy MEN i Aleksandra Daszkowska –Kamińska. Poruszane były różne aspekty proponowanej reformy (na pewno jest ich zbyt wiele). Dla mnie najważniejsza, i tą refleksją podzieliłam się ze słuchaczami, była i jest odpowiedź na fundamentalne pytania po co zmiany?  Jeśli głównym problemem  jest złe przygotowanie młodzieży licealnej do studiów, to czy rewolucja i burzenie wszystkiego jest odpowiednim sposobem jego rozwiązania? Według mnie nie. Zupełnie nie rozumiem, dlaczego lekarstwem na to ma być likwidacja gimnazjów.  Myślę, że zła ocena gimnazjów ma charakter mityczny. „Gimnazja się nie sprawdziły” to z gruntu fałszywa teza. „Gimnazja pogłębiły nierówności społeczne poprzez swoją elitarność”, to także nieprawdziwe zdanie. Na wsiach i w małych miasteczkach stały się miejscem realnie wyrównującym szanse edukacyjne młodzieży. Moje  gimnazjum, dzięki fantastycznej pracy całego zespołu nauczycieli, jest szkołą wspierającą. Taką, w której uczniowie rozwijają się,  osiągają lepsze wyniki niż w podstawówce.  Znam wiele takich szkół.

Gimnazja to najbardziej twórcze, kreatywne, nowoczesne  szkoły, w których i uczniom, i nauczycielom chce się uczyć  i nauczać.

Wśród licznych wątków z raportu, pojawiła się sprawa nauczycieli. Jestem głęboko przekonana, że to właśnie nauczyciele są kluczem do wszelkich zmian. Szkoła nauczycielem stoi. To on kreuje proces dydaktyczny, buduje relacje. Jeśli jest sfrustrowany, niedoceniony, byle jaki, to taka jest szkoła.  Jeśli jest mistrzem i autorytetem, to niepotrzebne są choćby szerokopasmowe Internety, aby w szkole działy się cuda.  Dlaczego tak prostej rzeczy nie rozumieją rządzący? A może reforma ma zupełnie inne cele?

Dziękuję Szkole Liderów za możliwość przedstawienia swojego stanowiska w tej sprawie i szlifowania swoich poglądów z ludźmi, którzy myślą inaczej.

Dyr. Grażyna Kapaon

Różne głosy w tej sprawie:

Stanowisko XI Kongresu Zarządzania Oświatą w sprawie zmian w polskiej oświacie i sposobu prowadzenia debaty publicznej nad nimi.

Opinia UMP ds. Edukacji

Stanowisko środowiska naukowego

Kazimierz Tischner Prezes Stowarzyszenia Drogami Tischnera

Stanowisko samorządów ws. zapowiadanych zmian w oswiacie

Stanowisko srodowisk uniwersyteckich

Rzecznik praw dziecka - pismo

LOKALNI LIDERZY O ZMIANACH W EDUKACJI. RAPORT KSKL

 

 

 
Facebook Slide Likebox