„Z kagankiem oświaty przez stulecie” – gra terenowa
W poniedziałek 22 października 2018 r. odbyła się w naszej szkole gra terenowa. Było to jedno z zadań w ramach projektu „Łączy nas Niepodległa”, który realizuje w programie „Godność, wolność, niepodległość” Ministerstwa Edukacji Narodowej. Tematem gry były osoby, wydarzenia z naszej gminy, które miały swój wkład w odzyskiwanie niepodległości. Nie zabrakło odniesień do twórczości Cypriana Norwida. Grę przygotowały panie Emilia Badurek i Barbara Janus oraz pan Krzysztof Załęski. Uczniowie w kilkuosobowych grupach pokonywali trasę zaliczając kolejne zadania na punktach, na których stali nauczyciele. W tym czasie mamy z rady rodziców przygotowywały gofry, a panie z kuchni hamburgery, jako podziękowanie za wkład uczniów w obchody 100 – lecia naszej szkoły. Gra zakończyła się słodką niespodzianką. Dwa najlepsze zespoły, które zdobyły największą ilość punktów otrzymają nagrody.
Stanowiska dla klas V – VIII i III gimnazjum
- 1. Bohater wojny polsko – bolszewickiej 1920 roku Józef Czerwiński.
- 2. Pamiętnik Andrzeja Króla
- 3. Jak mówili nasi pradziadkowie? – odkrywamy wyrazy, które wyszły z użycia.
- 4. Plebiscyt na sportowca – odkrywamy postać Wacława Kuchara – pierwszego finalisty plebiscytu na najlepszego polskiego sportowca organizowanego przez Przegląd Sportowy
- 5. Kamień węgielny – szukanie miejsca, gdzie w fundamenty naszej szkoły wmurowano kamień węgielny - na podstawie zapisów z kroniki szkolnej z wykorzystaniem umiejętności określania kierunków w terenie.
- 6. Osiągnięcia polskiego lotnictwa z lat dwudziestolecia międzywojennego- przybliżenie postaci wybitnych konstruktorów i lotników Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury, konkurs na najdłuższy lot własnoręcznie wykonanego samolotu z papieru.
- 7. Uwaga, uwaga, nadchodzi coma 3 ! Obrona Warszawy we wrześniu 1939 roku - ćwiczenia terenowe obrony cywilnej – bieg w maskach, planowanie wyposażenia ekwipunku.
- 8. Norwid- nie tylko poeta – kopiowanie grafik Cypriana Norwida z wykorzystaniem profesjonalnych materiałów do grafik.
Stanowiska dla klas „0” – IV
- 1. Wykorzystanie możliwości nowo otwartego obiektu OSA
- 2. Mój żydowski kolega – przybliżenie młodszym uczniom tradycji żydowskiej, poznawanie imion hebrajskich, pieczenie macy. W nawiązaniu do rodzin żydowskich mieszkających przed wojną w Strachówce.
- 3. Szkoła powszechna w odrodzonym państwie 1918r. - lekcja kaligrafii w zaaranżowanej na przedwojenną sali lekcyjnej
- 4. Szkoła powszechna w odrodzonym państwie 1918r - zabawy z pamięciowym opanowaniem tekstów z przedwojennych podręczników („Pan kotek” Stanisława Jachowicza)
- 5. Wojtek Niedźwiedź – przybliżenie udziału wojsk polskich w bitwie o Monte Casino przez tematyczne zabawy ruchowe i siłowe)
- 6. Jak się bawili nasi rodzice i dziadkowie - zestaw zabaw („zgniłe jajo”, skakanka- łapanka, ciuciubabka, zabawy z wybieraniem) –
- 7. Hilaria i Józef Sobiescy zapraszają na wesele prawnuczki- nauka podstawowych kroków i figur poloneza przez starszych uczniów.
- 8. Polscy kryptolodzy (rok 1920 i Enigma) – KODOWANIE - rozwiązywanie i układanie szyfrów.
Wielkie podziękowanie dla wszystkich nauczycieli stojących na punktach i dla rady rodziców za pomoc.