Zajęcia matematyczno-przyrodnicze (SP)

Na zajęcia matematyczno – przyrodnicze dla szkoły podstawowej uczęszcza 16 osób z klas IV – VI. Uczniowie poznali czynniki pogodowe i systematycznie prowadzą dziennik pogody. Na jego podstawie sporządzają diagramy przedstawiające temperaturę w kolejnych dniach miesiąca oraz wykresy ciśnienia atmosferycznego. Uczą się obliczać średnią dla danego miesiąca. Wykonali też „domowy” barometr.

W ramach zajęć uczniowie poznawali rośliny doniczkowe wyszukując ich nazwy, rodzinę, kraj pochodzenia, wymagania. Wykonali również komputerowo piękne tabliczki do kwiatów.

Zabawy i doświadczenia ze światłem były dla dzieci doskonałą lekcją pozwalającą im na podstawie przeprowadzonych ćwiczeń wywnioskować, jak rozchodzi się światło, kiedy ulega załamaniu, odbiciu, w jaki sposób ulega rozszczepieniu. Uczniowie byli szczególnie zaintrygowani sztuczkami z wodą i monetą.

Poprzez zabawę i doświadczenie dzieci dowiedziały się nieco o tarciu i napięciu powierzchniowym. Wyjaśniły, dlaczego woda nie wylewa się z odwróconej szklanki przykrytej kartką, jak zdjąć obrus nie przestawiając naczyń, dlaczego nie wszystkie przedmioty toną.

 

Mocno pobudziły ciekawość uczniów zajęcia z mikroskopem. Uczniowie poznali jego budowę, uczyli się samodzielnie oglądać trwałe preparaty roślinne. Bardzo dobrze poradzili sobie z wykonaniem nietrwałego preparatu z łuski cebuli. Dużym wyzwaniem było dla nich narysowanie oglądanego pod mikroskopem preparatu, ale i z tym zadaniem niektórzy poradzili sobie doskonale.

Kolejne zajęcia i kolejne emocje przed nami. Zaczynamy projektować i urządzać ogród.

******

Kolejne zajęcia matematyczno-przyrodnicze dla uczniów szkoły podstawowej już za nami. Projektowanie i rysowanie ogrodu w skali było dla dzieci dużą frajdą, ale też wyzwaniem, bo musiały przeliczać wymiary rzeczywiste na odpowiadające im wymiary odpowiednio zmniejszone. Mimo początkowych trudności, poradziły sobie doskonale. Nasionka kwiatów jednorocznych wysiane i opisane. Teraz tylko wystarczy podlewać i patrzeć, jak rosną. A w tak zwanym międzyczasie poznajemy rodzaje zegarów słonecznych i zasadę ich działania. Dzieci wykonały zegar pionowy z gotowego szablonu i narysowały tarczę zegara poziomego.

Izabela Gadomska

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego