Rodzice
Facebook
Udostępnij
LICZNIK ODWIEDZIN
864606
DzisiajDzisiaj268
WczorajWczoraj863
Ten tydzieńTen tydzień2667
Home Realizowane projekty Laboratorium Praktyki Edukacyjnej PAPA – Polsko Amerykańska Akademia Dyrektorów

PAPA – Polsko Amerykańska Akademia Dyrektorów

Najważniejszym programem realizowanym przez naszą szkołę w roku szkolnym 2012/2013 były „Laboratoria praktyki edukacyjnej”.  Może zapytacie dlaczego, przecież było wiele innych.  Najważniejszy, ponieważ dotyczy istoty szkoły, nauczania i uczenia się uczniów. Szukamy odpowiedzi na pytanie, co zrobić i jak, aby nasi uczniowie naprawdę się uczyli.  W programie uczestniczyło dziewięć osób pani Emilia, Renata, Jola, Mariola, Basia, Beata, Iwona, Sebastian i ja. Wykonali oni ogromną pracę od głębokiej analizy klas,  określenia celów, zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań do monitorowania postępów.

Były to setki godzin dodatkowej pracy. Relację z jej przebiegu, w formie prezentacji multimedialnej, wypracowanych materiałów, narzędzi  reprezentacja szkoły dyrektor i dwóch nauczycieli, przywiozła na PAPA, czyli Polsko Amerykańską Akademię Dyrektorów.  Odbyła się ona w Wildze od 30 czerwca do 5 lipca. Przez pięć dni dyrektorzy i nauczyciele zastanawiali się jak rozwijać kulturę widocznego uczenia się. Jak mówił Jacek Strzemieczny dyrektor CEOTylko uczeń wie, co umie i tylko on ma do tego dostęp, dlatego nauczyciel musi przekazać uczniowi kontrolę nad jego uczeniem Po każdej lekcji nauczyciel powinien mieć dowody na uczenie się uczniów, dzięki którym może odpowiadać na ich potrzeby. Z pewnością uczenie się uczniów nie jest widoczne, gdy tylko słuchają, co mówi nauczyciel”. Dlatego to, co może przynieść zmianę to

stosowanie oceniania kształtującego w celu modyfikowania dalszego nauczania;

w planowaniu pracy z uczniami nawiązywanie do zasad konstruktywizmu poznawczego;

gromadzenie dowodów, że uczniowie robią postępy na każdej lekcji;

dostosowanie nauczania do poziomu myślenia ucznia;

postrzeganie świata z perspektywy ucznia;

deprywatyzacja nauczania oparta na budowaniu bezpiecznej atmosfery współpracy w małych grupach nauczycieli.

To była bardzo ważna część warsztatów.  Przeprowadziłyśmy analizę  jak to wygląda  w naszej szkole. Uczyłyśmy się jak skutecznie to robić, za pomocą jakich narzędzi. Pomagał nam w tym profesor Bill Stroud z Teachers College Columbia University Mówił o obserwacji lekcji bezpośredniej lub  w formie nagrania. Obserwowałyśmy przywiezione przez szkoły nagrane lekcje stawiając pytania ułatwiające analizę obserwowanych zajęć.

Czego uczniowie nauczą się w wyniku tej lekcji?

Jakie jest zadanie/polecenie do wykonania przez uczniów?

Jakie są cechy dobrej pracy ucznia?

Co robi uczeń, aby jego uczenie się było widoczne dla nauczyciela?

Co robi nauczyciel, aby uczenie się ucznia uczynić widocznym?.

Przeprowadziłyśmy wspólnie, analizę prac uczniów według formularza  zawierającego kategorie wymagań intelektualnych. To było niezwykle cenne doświadczenie.

Bardzo ważne były prezentacje pracy szkół w minionym roku i informacja zwrotna do nich udzielona przez obserwujących. Prezentacja naszej szkoły, przygotowana przez zespół laboratoryjny,  spotkała się z wielkim zainteresowaniem i zebrała słowa uznania.

Na PAP-ie był również czas na wspólną zabawę. Śpiewaliśmy przy ognisku, odbył się pogodny wieczór, puszczanie mydlanych baniek.

Wracamy z pytaniem do przemyślenia postawionym przez Billa, czy nasza szkoła wpisuje się w konwencję sześciu niezbędnych komponentów skutecznych szkół.

Spójne podejście do nauczania (powiązane standardy, program nauczania i ocenianie)

Nauczyciele mający dużą wiedzę przedmiotową i pedagogiczną

Klimat uczenia się skoncentrowany na uczniu

Odpowiednia ilość czasu przeznaczonego na nauczanie

Bogaty formalny i nieformalny program nauczania

Silne więzi pomiędzy uczniami i nauczycielami

Silne więzi pomiędzy rodzicami, lokalną społecznością i szkołą

Kierownictwo stymulujące rozwój.

Będziemy jej poszukiwać bardzo poważnie i głęboko już na najbliższym spotkaniu nauczycieli.

 

Dyr Grażyna Kapaon

 
Facebook Slide Likebox