Rodzice
Facebook
Udostępnij
LICZNIK ODWIEDZIN
598846
DzisiajDzisiaj70
WczorajWczoraj321
Ten tydzieńTen tydzień391
Home Szkolenia Relacja z X Międzynarodowego Kongresu Kadry Kierowniczej Oświaty we Wrocławiu

Relacja z X Międzynarodowego Kongresu Kadry Kierowniczej Oświaty we Wrocławiu

We Wrocławiu w dniach 23-25 września odbył się X Międzynarodowy Kongres  Kadry Kierowniczej Oświaty we Wrocławiu. Centrum Edukacji Obywatelskiej, partner Kongresu, zaprosiło mnie, jako przedstawiciela jednej z nielicznych szkół w Polsce pracującej w programie Laboratoria do zaprezentowania praktyki pracy nauczycieli  analizy prac uczniowskich.  Jest to jedna z sześciu praktyk, które służą poprawie uczenia się uczniów i poprawie prowadzącego do niego nauczania. Są najlepszymi formami doskonalenia pracy szkoły, stosowanymi w wielu systemach edukacyjnych. Oprócz udziału w panelu miałam okazję wysłuchać  wiele niezwykle interesujących wykładów.  Oczywiście nie wszystkich , bo oferta Kongresu była bardzo, bardzo  szeroka.  Kongres rozpoczął się od uroczystego otwarcia przez prezesa Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, organizatora spotkania, panią Ewę Halską i wykładu Radosława Kotarskiego pt. Jak się uczyć? Kampania na rzecz efektywnego uczenia się o platformie http://polimaty.pl/.


Wydarzeniem kongresu były trzy spotkania z prof. Jackiem Pyżalskim z UAM na temat bullyingu, czyli przemocy rówieśniczej pt. „Co działa kiedy nic nie działa – o trudnych zachowaniach w szkole”.  Z tych wykładów wyniosłam bardzo ciekawe, proste narzędzia do diagnozowania sytuacji w klasach, które na pewno  wykorzystamy.  Mam również nadzieję, że uda się kiedyś zaprosić prof. Pyżalskiego do Strachówki na warsztaty  dla nauczycieli. Wieczorem pierwszego dnia odbyło się również spotkanie z podsekretarzem stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej panią Joanna Berdzik. Zadałam pani minister pytanie  o rozważenie  zniesienia w polskiej szkole  drugoroczności uczniów, jako nieskutecznej metody motywowania uczniów do nauki.  W moim przekonaniu zarówno przez rodziców, jak i uczniów  postrzegane jest jako kara,  represja, a nie możliwość nadrobienia braków. Niestety odpowiedź nie była satysfakcjonująca.
Drugiego dnia wysłuchałam ciekawego wykładu pana Marka Lecko z Akademii Umiejętności Foucault  http://www.fuco.pl  pt. „Alternatywy 4 lub cztery sposoby na efektywną komunikację z pokoleniem X, Y, Z w szkole”. Wiele praktycznych podpowiedzi do zastosowania od zaraz. Na kolejnym wykładzie z prof. Antonim Jeżowski  i prof. Joanną Madalińską –Michalak zastanawialiśmy się jak połączyć  tysiące zadań, jakie w polskim systemie ma dyrektor szkoły. Czy ma być menadżerem, czy przywódcą?   Zastanawialiśmy się również nad rolą oceny i egzaminów podczas wykładu  pt. „Spór żandarma, czyli niezbędne zmiany w ocenianiu”  dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji dr  Marka Piotrowskiego.   Dla mnie niezmiernie inspirującym było spotkanie z Bartoszem Fingasem doktorantem z Collegium Wrtatislaviense  http://www.cw.edu.pl   ze świetną prezentacją do wykładu „Od Arystotelesa do Coveya - jak budować program wychowawczy w oparciu o etykę”  Zadana praca domowa jeszcze przede mną.
I prawie na koniec “Teacher Led  development work. Rozwój szkoły w oparciu o przywództwo nauczycieli”  o swojej szkole i pracy nauczycieli opowiadał dr Chris Ingate  z Birchwood High School.
Swoje myślenie o szkole odnalazłam również w debacie kończącej X Kongres OSKKO „Jaka szkoła, jaki absolwent, jakie społeczeństwo? Czy szkoła 1.0 podoła społeczeństwu  2.0”?  Bliski jest mi obraz szkoły uczącej postaw, przekazującej wartości,  stawiającej na samodzielność myślenia   w poszukiwaniu dobra, prawdy i piękna.

Dyr. Grażyna Kapaon

 

 
Facebook Slide Likebox